We hebben het er vaak over: de e-bike wint elk jaar verder aan populariteit. Dat geldt zowel voor zakelijk als recreatief gebruik. Met een snelheid van maximaal 25 km/u fiets je snel én gemakkelijk naar kantoor. Je komt niet bezweet aan, bent lekker in de buitenlucht, rijdt niet in de file en staat ook niet op een overvol perron te wachten op je trein. Laat je de auto staan, dan is het ook nog eens beter voor het milieu. Logisch dus dat steeds meer voor de elektrische fiets kiezen en ‘opstappen’.
Van alle nieuwe fietsen is 52% elektrisch
Even wat cijfertjes. In 2021 nam de elektrische fiets de koppositie over van de gewone fiets, 52% van alle aankopen was elektrisch (bron: RAI Vereniging). Inmiddels rijden er zo’n 5 miljoen e-bikes in Nederland rond, een flink aantal dat de komende tijd alleen maar verder zal stijgen.
E-bike leasen via werkgever
Het aantal e-bikes dat geleased wordt groeit snel. Inmiddels wordt 4% van de e-bikes geleased (bron: Multiscope). Daarmee zijn er nu zo’n 200.000 lease e-bikes in Nederland. In 2020 werd nog maar 2 procent van de e-bikes geleased. We merken een toenemende interesse van werkgevers om leasefietsen ter beschikking te stellen aan medewerkers.
Leasefietsregelingen
We zien dat werkgevers zich steeds meer bezighouden met duurzaamheid en vitaliteit van medewerkers en daarom leasefietsregelingen voor medewerkers aanbieden. Deze fietsregelingen stimuleren het gebruik van de fiets én brengen fiscaal voordeel met zich mee waardoor de e-bike voor meer medewerkers toegankelijk wordt. Een elektrische fiets kost gemiddeld 2.500 euro. De fiscale bijtelling is bij dit bedrag slechts €5,40.
Nationaal Fietsplan: 100.000 mensen extra op de fiets naar het werk
Op dit moment pakken al zo’n twee miljoen Nederlanders de fiets naar het werk, dit aantal is inclusief de ritten naar het station. Met een ’nationaal fietsplan’ wil staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) 100.000 extra Nederlanders de fiets naar het werk laten pakken. Samen met werkgevers en andere overheden wil de staatssecretaris fietsen voor meer mensen aantrekkelijk maken. Voor onze bereikbaarheid, gezondheid en de schone lucht.
Actie: Investeringen van het Rijk
Het Rijk investeert tientallen miljoenen euro’s (mee) in bakfietsparkeerplaatsen bij stations, zodat ouders nadat ze de kinderen naar school hebben gebracht direct door naar het station kunnen. Ook wordt er geïnvesteerd in fietstunnels, fietspaden en -snelwegen in het hele land, die vaak door provincies en gemeenten worden aangelegd waardoor er meer ’doorfietsroutes’ komen, zo komen forenzen zonder oponthoud op hun plaats van bestemming.
Actie: Fietsstimulering door werkgever
De staatssecretaris vindt dat ook werkgevers meer kunnen doen om hun personeel de fiets te laten pakken met leasefietsregelingen en een hogere kilometervergoeding voor fietskilometers. Bij zeven ministeries loopt inmiddels een proef waarbij ambtenaren een (elektrische) fiets kunnen leasen.
Ben je benieuwd naar de leasefietsregeling van het Rijk en hoe MobiLease hier invulling aan geeft? Lees dan zeker even deze klantcase.
De elektrische fiets: alleen maar voordelen?
De populariteit van de elektrische fiets kent veel voordelen, maar ook aandachtspunten. Want als het steeds drukker wordt op het fietspad zijn extra maatregelen nodig voor veiligheid en doorstroom. Dat vraagt een nieuwe kijk op het gebruik van de fiets en de omgeving. Dat vraagt om focus, investeringen en samenwerking. Ontkennen dat de e-bike een blijvertje is of roepen dat het gebruik aan banden moet worden gelegd past echt niet meer bij deze tijd. Gelukkig realiseren de meeste partijen zich dat ook!
Samenwerken met alle partijen
Rijk, provincies, gemeenten, werkgevers, fietsersbond en leveranciers; we kunnen allemaal onze bijdrage leveren om meer mensen op de fiets te krijgen. Allemaal vanuit onze eigen expertise en door samen te werken.
Wij werken graag samen met alle partijen. Heb je ideeën en wil je eens verder van gedachten wisselen? Neem dan vooral contact met ons op.