Wat betekent de verplichte CO2-rapportage voor werkgevers?

Hij komt met rasse schreden dichterbij: de Normerende Regeling Werkgebonden Personenmobiliteit, ook wel verplichte CO2-rapportage genoemd. Het zal je niet ontgaan zijn dat het onderwerp momenteel ‘hot’ is. Informatie en adviezen over de regeling vliegen je op het internet om de oren.  Word jij daar als werkgever best wat onrustig van, dan is het verstandig om het hoofd koel te houden. Wat komt er op je af en wat kan je nu direct al doen? Een overzichtje.

De verplichte CO2-rapportage in het kort

De regeling, tot stand gekomen in het Klimaatakkoord, houdt in dat bedrijven met meer dan 100 werknemers vanaf juli 2023 verplicht zijn om de CO2-uitstoot van alle reizen van werknemers te registreren en te rapporteren. Geldt zowel voor woon-werk als zakelijke ritten.

Waarom deze regeling?

De regeling geeft de overheid inzicht in de hoeveelheid CO2-uitstoot van zakelijke mobiliteit en moet aantonen waar deze kan worden verminderd. Waar het groener, duurzamer kan.

Hoe werkt de CO2-verplichte rapportage? 

Als werkgever moet je van alle reizen (dus ook van woon-werkverkeer) van je werknemers het aantal kilometers, het gebruikte vervoermiddel (en eventuele brandstof) rapporteren. De overheid berekent dan op basis van de aangeleverde gegevens de CO2-uitstoot. In eerste instantie is de totale uitstoot van het bedrijfsleven van belang en wordt er collectief gemeten. Zo nodig worden er vanaf 2026 individuele maatregelen genomen. Hangt van de uitkomsten van de eerste rapportage af.

Wat kan je nu al doen?  

Klinkt allemaal ingewikkeld en door de communicatie van veel bedrijven lijkt dat het ook. Natuurlijk, registreren en rapporteren brengt administratief gedoe met zich mee. Gelukkig zijn er genoeg platforms, zoals die van Reisbalans, die je daarbij kunnen helpen. Maar dan hebben we het over het middel. Belangrijkste vraag is wat ons betreft hoe je binnen jouw organisatie alvast kan starten met het verduurzamen van je mobiliteit, want dát is wat je wilt. En de overheid ook.

Fietskilometers zijn groene kilometers

Kort gezegd gaat het dus om het verduurzamen van kilometers. Autokilometers zijn het meest vervuilend, alternatieve vervoersvormen zoals het OV, het gebruik van deelmobiliteit en de elektrische fiets zijn stukken duurzamer. Vooral daarop inzetten dus. In het mobiliteitsbeleid, in het bieden van aantrekkelijke regelingen en het enthousiasmeren op gewenst reisgedrag. Fietsstimulering in de vorm van een leasefietsregeling bijvoorbeeld kan jouw organisatie veel duurzame kilometers opleveren en is voor werknemers fiscaal heel aantrekkelijk.

Nu direct starten met e-bikeleasing? 

Laten we eens vrijblijvend van gedachten wisselen. We kunnen je helpen met een analyse van het fietspotentieel binnen je organisatie, het opstellen van leasefietsregeling en helpen je medewerkers graag op de fiets. Zo bereid je je niet alleen voor op de verplichte CO2-rapportage maar profiteer je direct van nog veel meer fietsvoordelen!