Sluit jouw leasefietsregeling aan bij de wensen van je medewerkers?
Je hebt je verdiept in de voordelen van een leasefietsregeling en eigenlijk ben je er wel uit. Dit is dé oplossing om je medewerkers een moderne, duurzame en gezonde mobiliteitsoptie te bieden. Het kan niet anders dan dat ze daar blij mee zijn. Toch?
Zeker! Maar hoe zorg jij ervoor dat de regeling aansluit bij de wensen van je medewerkers? Dat ze weten dat de regeling er is, wat de voordelen zijn en kiezen voor de fiets als vervoermiddel naar kantoor? De sleutelwoorden hiervoor: inventariseren, communiceren en evalueren.
Inventariseren
Betrek je medewerkers: inventariseer de wensen en behoeften. Hoeveel mensen zouden op de fiets naar het werk kunnen komen? En wat hebben ze hiervoor nodig? Wat zijn de twijfels om vaker op de fiets te stappen? De antwoorden geven waardevolle input voor je fietsplan en de communicatie hierover.
Communiceren
Ga er niet te snel van uit dat iedereen wel weet wat een leaseregeling is. Tip: leg je medewerkers uit dat ze niet alleen een e-bike ter beschikking krijgen, maar dat ook onderhoud, verzekering en pechhulp geregeld is. Belangrijk, want zo kunnen zij zorgeloos fietsen. Laat met (reken)voorbeelden zien wat het je medewerkers oplevert en deel verhalen van collega’s die al fietsen. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Evalueren
Blijf fietsen aandacht geven. Het hele jaar. Wat kan je doen om nog meer medewerkers voor de fiets te laten kiezen? Waar lopen de medewerkers tegenaan die al fietsen?
Misschien zijn er wel extra voorzieningen op de bedrijfslocatie nodig, vraag je fietsende medewerkers wat ze missen. Of is het slechte weer een drempel om voor de fiets te kiezen, dan kan je bijvoorbeeld slechtweerdagen opnemen in je leasefietsregeling. Een ander idee: een fietschallenge opzetten, of een interne campagne.
Maak van je leasefietsregeling een succes
Er zijn veel mogelijkheden om voor, tijdens en na de introductie van je leasefietsregeling het fietsen op de kaart te zetten en te stimuleren. Zin in nog meer tips? Stuur ons een bericht: we delen graag alle do’s en don’ts met je.