Meer duidelijkheid over de deelfiets in het Belastingplan 2026

Op Prinsjesdag presenteerde het kabinet het Belastingplan 2026. In de stapel maatregelen zitten ook onderdelen waar wij al eerder over schreven: de fiets van de zaak, de onbelaste reiskostenvergoeding en de rapportageplicht Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM). Een paar highlights:

Leasefiets: populair en aantrekkelijk met 7% bijtelling

De fiets van de zaak is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Veel werkgevers nemen de leasefiets op in hun mobiliteitsbeleid, vaak als duurzaam alternatief voor de auto. Ook in 2026 blijft de bijtelling 7% van de cataloguswaarde. Het voordeel? Een werknemer mag de leasefiets onbeperkt zakelijk en privé gebruiken, net als bij een auto van de zaak, maar dan tegen een veel lager bijtellingspercentage.

En hoe zit het met de deelfiets of dienstfiets?

Naast de leasefiets bieden steeds meer organisaties ook deelfietsen, hubfietsen, dienstfietsen of ov-fietsen aan. Daar zat de afgelopen jaren vaak onduidelijkheid: moest er nu wel of geen bijtelling worden toegepast? Het Belastingplan 2026 maakt dit eindelijk helder:

  • Voor fietsen die niet structureel thuis gestald worden (zoals een hubfiets, dienstfiets, ov-fiets of deelfiets) geldt voortaan een nihilbijtelling.

  • Daarmee wordt ook de last mile goed geregeld: van station naar kantoor, of een snelle rit in de stad.

  • De regeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 2020, zodat ook eerdere jaren achteraf duidelijkheid krijgen.

Onbelaste kilometervergoeding

De maximale onbelaste reiskostenvergoeding blijft in 2026 € 0,23 per kilometer. Dat geldt voor álle vervoermiddelen, dus ook voor de fiets.

WPM-rapportage versoepeld

De verplichting om te rapporteren over werkgebonden personenmobiliteit gaat omhoog van 100+ naar 250+ werknemers. Voor veel middelgrote organisaties betekent dit een flinke administratieve lastenverlichting.

Conclusie: stimuleer de fiets zonder gedoe

Het Belastingplan 2026 maakt het nu nog eenvoudiger om de fiets in te zetten binnen het mobiliteitsbeleid van uw organisatie. Leasefietsen blijven aantrekkelijk door de 7%-bijtelling, terwijl deelfietsen, dienstfietsen, OV-fietsen en hubfietsen nu duidelijk en belastingvrij gebruikt kunnen worden voor de last mile en korte ritten. Wil jij aan de slag met fietsstimulering en eens nader van gedachten wisselen? Neem dan zeker even contact met ons op!