Een positief imago als werkgever is tegenwoordig essentieel om talentvolle werknemers aan te trekken en te behouden. Daarbij moet je op andere zaken letten dan vroeger. ‘Jonge werknemers doen aan climate quitting, weg als de baas niet groen is’, kopte de telegraaf enkele weken geleden naar aanleiding van een grootschalig onderzoek in de VS en UK. Het zijn vooral de werknemers tot 34 jaar die bij een bedrijf willen werken dat duurzaamheid belangrijk vinden. Het thema duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van aantrekkelijk werkgeverschap.
Aantrekkelijk werkgeverschap: belangrijk in de war on talent
In de war on talent hebben jongeren volop opties om de juiste baan te kiezen. Dat betekent ook dat ze kritisch kunnen zijn. Bij de keuze voor een werkgever letten ze erop of deze voldoet aan hun normen en waarden. Duurzaamheid is daarbij belangrijk. Carrierebeurzen, zoals sustainableswitch.nl en vacaturesites zoals greenjobs.nl spelen hier op in. Aantrekkelijk werkgeverschap = duurzaam werkgeverschap.
Hoe groen is jouw organisatie?
Heb jij als werkgever duurzame doelstellingen? Wat doe je al om je CO2-footprint te verminderen en wat zijn je ambities? Belangrijke vragen om over na te denken én concreet actie op te ondernemen. Tip: vergeet niet om hier actief over te communiceren. Zo weet je doelgroep waar je mee bezig bent. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun imago te verbeteren door duurzame initiatieven te omarmen. Eén van die initiatieven is het stimuleren van het gebruik van de e-bike.
De e-bike zorgt voor schonere kilometers
Een e-bike is een prima alternatief voor de korte ritten met de auto. Het is een milieuvriendelijk alternatief voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten. De elektrische fiets is niet alleen duurzaam, maar ook een gezonde en efficiënte manier van vervoer. Alle voordelen van het gebruik van de e-bike hebben we in dit artikel op een rijtje gezet.
Door het gebruik van de e-bike aan te moedigen, draag je als werkgever niet alleen bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot, maar ook aan de gezondheid én productiviteit van werknemers.
Aantrekkelijk werkgeverschap
Een slimme werkgever met een duurzaam imago kiest voor het stimuleren van de fiets. Met bijvoorbeeld een fiscaal aantrekkelijk fietsplan, goede fietsenstallingen, laadfaciliteiten, douches en kleedruimtes op kantoor. Zo wordt het voordeliger, aantrekkelijker én makkelijker voor werknemers om op de fiets naar het werk te gaan.
Een werkgever die het gebruik van de e-bike faciliteert en stimuleert, laat niet alleen zien dat hij duurzaamheid serieus neemt, maar ook dat het welzijn en de vitaliteit van werknemers belangrijk is. Driedubbele plus voor een positieve werkgeversimago.
Integreer de fiets in je duurzaamheidsbeleid
Nog even over het fietsplan. Een financieel aantrekkelijke leasefietsregeling helpt medewerkers vaker op de fiets. Er zijn fiscale voordelen voor zowel jou als werkgever als voor de werknemer. Bied je medewerkers een fietsplan, dan draagt dat bij aan een positief, duurzaam imago als werkgever. Het kan je helpen bij het aantrekken en behouden van talentvolle werknemers. Wil je weten hoe je de fiets stimuleert in jouw duurzaamheidsbeleid? MobiLease helpt je graag.