Is er binnen jouw bedrijf behoefte aan een fietsplan?

Als je kijkt naar het huidige reisgedrag van je medewerkers, dan denk je misschien dat een fietsplan niet interessant is. Er zijn geen medewerkers die op de fiets naar kantoor komen, en die enkele medewerker die het woon-werkverkeer op de fiets aflegt .. tja, die heeft dus al een fiets. Je eerste reactie is dan wellicht dat het fietsplan binnen jouw bedrijf niet werkt. Maar het huidige reisgedrag hoeft niet gelijk te zijn aan het toekomstig reisgedrag. Weet jij of er binnen jouw organisatie interesse is in een fietsplan? Doe niet aan gissen, vraag het je medewerkers.

 

Fietsplan interessant?

Waarom komen je medewerkers niet op de elektrische fiets naar kantoor? Misschien wonen ze wel op fietsafstand van kantoor, maar hebben ze nog nooit over het gebruik van de elektrische fiets nagedacht. Of misschien hebben ze er wel over nagedacht, maar is de aanschafprijs van een elektrische fiets te hoog. Het kan ook zijn dat de behoefte er in eerste instantie niet is (onbekendheid), dan helpt het als men eerst kan ervaren hoe makkelijk en filestress-vrij het gebruik van de e-bike kan zijn. Of wellicht is de fiets voor woon-werkverkeer geen optie, maar is de behoefte aan een goede fiets voor privégebruik er wel. Als je meer over het reisgedrag en de wensen van je medewerkers weet, kan je hier met je mobiliteitsbeleid beter op aansluiten.

 

Investeer in wat je medewerkers willen en wat mogelijk is

Ons advies: onderzoek eens hoe ver medewerkers van kantoor wonen. Dat geeft al een goed beeld van het fietspotentieel van je organisatie. Tot 15 kilometer is de elektrische fiets een alternatief voor de auto. Doe daarnaast een enquête waarmee je de interesse voor het fietsplan bij je medewerkers inventariseert, evenals de eventuele drempels om te gaan fietsen. Deze acties geven waardevolle inzichten.

 

Fietspotentieel en uitkomsten enquete 

Met de analyse en uitkomsten van de enquête heb je al een idee over hoe jij het fietsplan kunt invullen en fietsgebruik kunt stimuleren. Dit kan je bijvoorbeeld doen:

  • Laat medewerkers de mogelijkheden zien van e-fietsgebruik op hun woon-werkafstand
  • Neem de aanschafdrempel weg door een leasefietsregeling aan te bieden
    • Er is een laag bijtellingspercentage van 7%
    • De fiets mag onbeperkt privé worden gebruikt
    • Met een extra werkgeversbijdrage wordt de leasefiets nog aantrekkelijker
  • Laat mensen kennismaken met het gebruik van de e-bike (probeeracties, demo-dagen)

 

Een fietsplan dat werkt 

Je zult merken dat je met een aantrekkelijke, passende regeling een deel van je medewerkers zult enthousiasmeren om na te denken over het gebruik van de fiets als alternatief voor de auto. Iets wat je in eerste instantie misschien nooit had gedacht. Daar komt bij dat je met fietsstimulering bijdraagt aan de vitaliteit van je medewerkers en het milieu. Door aan de slag te gaan met duurzame mobiliteit stoot je minder CO2 uit, dat is een plus voor de (verplichte) CO2-rapportage van je bedrijf. En – zo blijkt uit onderzoek – het aanbieden van een fietsplan maakt je een aantrekkelijk werkgever voor toekomstig personeel.

 

Wil je ook eens sparren over fietslease binnen jouw bedrijf?